Wednesday, October 20, 2010

Bersahabatlah Dengan Maksiat


Perbuatan maksiat merupakan salah satu pendekatan terbaik Iblis untuk menyesatkan manusia di atas muka bumi ini. Perbuatan maksiat memberi Impak yang berkesan terhadap tingkah laku individu malah kepada segenap peringkat hidupnya. Walaupun, perbincagan serta perbahasan berhubung maksiat tidak asing lagi malah seumpama satu topik basi yang cuba di ketegahkan. Namun, kita perlu sedar, MAKSIAT adalah musuh utama yang menyekat kemajuan kita baik kepentingan dunia mahupun akhirat di sana. Jagan cuba sekali-kali kita memandang ringan pada perbuatan maksiat.

Dewasa kini, maksiat seumpama sahabat karib kepada sebahagian besar individu di seluruh dunia dan menjadi bahan mainan kepada golongan remaja yang mana kononnya bakal menggantikan pimpinan akan datang. Pernahkah kita sedar perbuatan maksiat semakin di beri tempat di dalam masyarakat. Persoalannya siapakah yang serius mengambil berat untuk mencegah perbuatan maksiat pemimpinkah? gurukah? ibubapakah? keluargakah? temankah? atau diri sendiri. Jelas, semua pihak harus turun padang terutamanya bagi pemimpin yang memimpin..

Perbuatan maksiat juga memberi kesan kepada seluruh masyarakat. Mungkin ada di kalangan pembuat maksiat beranggapan perbuatan mereka tidak mengganggu individu lain, malah ada juga yang sering berkata "ala....biyo la kat demo tak usah di usik, demo tak kacau orang lain kira ok la.... tak yoh la kita jaga tepi kain org lain" Adakah kita sedar bencana yang di berikan Allah S.W.T akibat perbuatan maksiat tersebut tidak memilih mangsanya. Adakah kita sedar kewajipan menegur dan menyampaikan kalimah Allah S.W.T.
Apa faktor sebenar perbuatan maksiat berleluasa di kalangan golongan remaja. sudah semestinya berpunca dari kurangnya didikan agama, bimbingan ibubapa, pengaruh rakan sebaya, bantuan teknologi, pengaruh budaya barat dan mcm-macamlah. Semuanya menyerang golongan yang lemah pegangannya terhadap agama itu sendiri. Bila timbul je masalah kita perlu merujuk pada agama, Why??? sebab agama Islam ada jalan penyelesaiannya. Semoden-modennya kita, kita masih memerlukan agama dulu, kini dan selamanya. Agama dapat membendung kita dari bertindak mengikut hawa nafsu. Yakinlah pada janji yang pasti balasan maksiat adalah neraka. nerakalah tempat bagi orang-orang yang melakukan maksiat dan tidak ada tembat baginya di syurga jika ia tidak bertaubat.

No comments:

Post a Comment