Thursday, October 21, 2010

Pi Mai Pi Mai Tang Tu...........

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum....
Semoga sahabat-sahabat berada dalam keadaan yang baik serta di rahmati Allah S.W.T khendaknya. kali ni ana berminat untuk membawa sahabat-sahabat kepada realiti kehidupan dunia yang mungkin kadang kala kita tidak menyedari jadual hidup kita tidak banyak berubah kepada suatu yang lebih baik berbanding sebelumnya. Alangkah malangnya jika hari ini adalah lebih buruk berbanding hari sebelumnya. Bak kata orang utara pi mai pi mai tang tu..tak ada sebarang perubahan dan peningkatan..jika kita adalah tergolong dari golongan tersebut maka malanglah kita.
Pelbagai persoalan yang harus kita lahirkan dalam diri supaya menyedari matlamat utama kita diciptakan dan dihidupkan serta dibesarkan dengan dibebani tanggungjawab sebagai khalifah Allah S.W.T di atas muka bumi ini. Persoalan pertama : Sudah bersediakah kita untuk menemui ajal ???????????.. kita harus sedar kehidupan di dunia ini hanya seketika sebelum meneruskan jalan yang begitu panjang. Kalau tak percaya jom kita belajar mengira pulak. Jika kita lihat ada ke manusia biasa hidupnya berabad-abad lamanya, tapi..........betapa ramainya manusia yang sudah tidak bernyawa berada di atas muka bumi ini berabad lamanya...huhuhu tak boleh ke kita ni cuba untuk mendisiplinkan diri supaya menurut perintah Allah S.W.T dalam jangka hayat yang ada ni. Hidup Hanya Sekali...Peluang Pun Hanya Sekali..Jadi kita kena berlumba-lumba untuk memperoleh pahala sebanyak mungkin. Itulah bekalan kita. Tapi......kenapa ramai yang tak nak pahala ye????? aha... senang je orang tak nak pahala sebab pahala tak nampak. kalau nampak semua orang nak. Materialistik jugak manusia. Jadi org yang berlumba untuk memperoleh pahala bukan orang yang materialistik tau.
Sahabat-sahabat jom kita kembali pada dasar utama hidupnya kita atas muka bumi ni. jagan kita hanya fikir makan tidur je. cuba kita bawa diri kita kepada sesuatu yang baru untuk mendekatkan diri kita kepada Allah S.W.T. Kita perlu melakukan perkara yang luar biasa. kalau setakat belajar main-main apa guna masa depan kita, kalau buat esigment setakat memenuhi syarat apa faedah, kalau setakat buat kerja dakwah kerana terpaksa apa guna??? kita kena buat sesuatu perkejaan dengan bersungguh-sungguh. Lahirkanlah semanagt kerana Allah pasti semua amalan kita sempurna. Kita sedang berlumba untuk mendekatkan diri kepada Allah tapi kita kena sedar ada musuh yang cuba menghancurkan kita. Siapa musuh tu??? ala..Iblis, nafsu, dan orang kafir Harbi. Banyak la musuh kita jadi, kita perlu kuat. Tapi Sahabat-sahabatkan mcm mana kita nak kuat kalau amalan harian kita dok pi mai pi mai tang tu je...huhuhu
Sekadar perkongsian dan muhasabah diri...

No comments:

Post a Comment